حسنزاده در نشست بررسي كتاب «كوتي كوتي» با اشاره به ويژگيهاي كار كودك گفت: نوشتن براي كودكان بسيار سخت است و نويسنده بايد از جلد خودش بيرون بيايد، از روحياتش فاصله بگيرد و خود را جاي كودك بگذارد تا بتواند بنويسد كه البته اين امر در نوشتن شعر و داستان طنز براي كودكان سختتر است./
در اين جلسه، دانشآموزان ابتدا به طرح سئوالاتي از جمله ايده نوشتن اين داستان،چگونگي نويسنده شدن حسنزاده و نام نخستين كتاب او، دليل انتخاب اسم كتاب به صورت تكرار يك كلمه، تكرار برخي از جملهها مانند «يك ليوان اشك ريخت، دو ليوان اشك ريخت» و دليل انتخاب يك حيوان به عنوان شخصيت اصلي داستان پرداختند.
ابراز علاقه به نويسندگي از سوي كودكان، چگونگي نوشتن يك داستان براي كودكان توسط نويسندهاي كه از نظر سني با آنها اختلاف زيادي دارد و طرح سئوالاتي درباره ساير كتابهاي نويسنده از جمله «بند رختي كه براي خودش دل داشت» و «خنده به شرط قلقلك» از ديگر موضوعات مطرح شده در اين نشست بود.
در نشست بررسي كتاب «كوتي كوتي» حسنزاده ضمن ابراز علاقه براي شنيدن انتقادات و نقطه نظرات درباره كتاب به دليل كمك به بهتر شدن آثار بعدي هر نوسيندهاي و معرفي خود، گفت: ايده اوليه اين داستان را از تصوير هزارپايي كه در اينترنت ديده بودم گرفتم و به علت فانتزي بودن داستان از اين حيوان به جاي كودك استفاده كردم تا علاوه بر ايجاد طنز و تفاوت در داستان، از ويژگيهاي اين حيوان براي اغراق در بيان مسائل و مشكلاتي كه يك كودك با آن در ارتباط است بهره بگيرم و در حقيقت هزارپا نماد كودكي است كه هزار مشكل دارد.
وي درباره اسم كتاب توضيح داد: احساس ميكنم كودكان به كلمات دو سيلابي بيشتر علاقه دارند و اينگونه نامها را بهتر به خاطر ميسپارند؛ به همين دليل تكرار كلمه «كوتي» را براي اين داستان برگزيدم.
در بخش ديگر ازاين جلسه، دانشآموزان به ارائه نظرات خود درباره تكرار برخي از واژهها در كتاب پرداختند و تكرار را براي ايجاد هيجان و انگيزه موثر و تكرار بيش از حد آن را باعث كليشهاي شدن داستان ميدانستند كه نويسنده درباره اين موضوع افزود: داستان مانند موسيقي ريتم دارد و همانطور كه تكرار نوتها در موسيقي آهنگي را خلق ميكند، تكرار در داستان نيز نوعي بازي كلامي را به دنبال دارد كه اين بازي به جذابيت و شيرين شدن داستان كمك ميكند.
وي با اشاره به جذابيتهاي طنز براي كودكان، گفت: آشنايي نويسنده با دنياي كودكان در طنز ضروريتر و بيشتر است چراكه ممكن است نوعي طنز براي من كه نويسندهاي 47 ساله ام جذاب باشد اما براي كودك هيچ جذابيتي نداشته باشد.
حسنزاده ادامه داد: طنز كودك با طنز نوجوان نيز تفاوتهاي بسياري دارد. نوجواني مرحله گذر از كودكي و ورود به بزرگسالي است و براي نوجوان دستمايه قرار دادن سوژههايي از جنس مسائل بزرگسالان جذاب است.
وي در توضيح چگونگي انتخاب سوژههاي طنز براي آثارش افزود: در آثار طنزم از شوخي با ضربالمثلهاي شيرين، برخي از اشعار شاعران و حتي گاهي ليطفههايي كه از كودكان شنيدهام و هر نكته ظريفي كه در جامعه با آن روبرو ميشوم، استفاده ميكنم.
سپس نلي محجوب منتقد ادبيات كودك و نويسنده با اشاره به ويژگيهاي يك نويسنده اظهار داشت: نويسنده بايد از كوچكترين اتفاقات پيرامون خود بهره ببرد و آنها را با زبان خاص خود و قدرت تخيلش در داستان بهكار گيرد؛ البته بايد توجه داشت كه بخشي از هر داستان واقعيتي است كه ما با آن روبرو هستيم و نويسنده براي جلوه بخشيدن به اين واقعيتها بايد شخصيتي را براي داستانش پيدا كند.
وي ادامه داد: حسنزاده در كتابهايش داستان و بازي را همزمان بهكار ميگيرد و اين امر علاوه بر ايجاد سرگرمي، علاقه كودكان را به خواندن كتاب بيشتر ميكند.
در ادامه اين نشست، نويسنده كتاب «كوتي كوتي» درباره علاقهاش به كتابهايش اظهار داشت: كتابهاي هر نويسندهاي مانند فرزندان او هستند .هر داستاني كه خلق ميكنم تا مدتها با شخصيت آن داستان ارتباط دارم و زندگي ميكنم اما كتابهاي اخيرم را به دليل پررنگ شدن عنصر تجربه در آنها بيشتر دوست دارم.
وي در پاسخ به سئوال يكي از دانشآموزان درباره علاقه به نويسندگي و ويژگيهاي نويسنده توضيح داد: نويسنده بايد نگاهي دقيق به پيرامون خود داشته باشد و به دنبال چراها بگردد همچنين هميشه يك دفترچه براي يادداشت تمام اتفاقات و حتي ضربالمثلها و مطالبي كه ميشنود به همراه داشته باشد.
حسنزاده اشاره كرد: 50 درصد امر نوشتن به خواندن بستگي دارد چراكه ما نميتوانيم تمام اتفاقات را از نزديك ببينيم و تجربه كنيم از سوي ديگر نوشتن خاطرات روزانه تمرين خوبي براي نوشتن است.
وي يادآور شد: در دوران مدرسه انشاهاي خوبي مينوشتم و پس از آن با عضويت در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آبادان، با كتاب، ادبيات و نويسندهگان بيشتر آشنا شدم كه اين مساله در ايجاد علاقه به نوشتن در من بسيار موثر بود.
كتاب «كوتي كوتي» نوشته فرهاد حسن زاده با تصويرگري هدي حدادي توسط انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان منتشر شده است.
اين نشست امروز(21 ارديبهشت) از ساعت 11 تا 12:30 در سراي اهل قلم كودك و نوجوان برگزار شد.
نظر شما